RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Kelas : Prasekolah Sofea
Bil Murid : 25 orang
Umur : 6 Tahun
Tarikh : 8.5.2013
Masa : 11.00 pagi – 11.30 pagi
( 30 minit )
Tunjang : Komunikasi (Bahasa Malaysia)
Tema
: Haiwan
Subtema
: Haiwan Jinak
Fokus MI
: Kecerdasan Bahasa, Kreativiti & Estetika
(Muzik) dan Fizikal
Kemahiran Berfikir : Mengenal pasti dan mengecam jenis-jenis
haiwan.
Hasil
Pembelajaran:
BM 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila
Objektif
:
Di akhir pembelajaran, murid akan
dapat :
- Mengenal
nama-nama haiwan.
- Menamakan
nama-nama haiwan jinak dengan betul.
- Mengecam sifat-sifat haiwan jinak.
Fokus Utama :
BM 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan
bertatasusila.
BM 2.1.7
Menamakan objek di persekitaran
Fokus Sampingan (kesepaduan hp):
BM 1.1.9 Membezakan
bunyi-bunyi haiwan jinak yang ada di persekitaran
KTI 2.1.8 Menyanyi lagu dengan gerakan.
Pengetahuan sedia ada:
- Murid-murid pernah melihat haiwan-haiwan jinak.
- Murid-murid pernah memelihara
haiwan-haiwan jinak..
Nilai :
- Bersopan santun
- Berkerjasama
ABM :
- Kad
Gambar
- Kad puzzle
- Kad perkataan
- Lembaran kerja
Langkah & Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran &
Pembelajaran |
Catatan/Bahan
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
Teka-teki
Mencantum
puzzle haiwan.
|
·
Guru berteka-teki dengan murid
mengenai haiwan
jinak.
·
Guru meminta murid meneka teka- teki yang
dikemukakan oleh guru.
·
Guru meminta mencantumkan
puzzle
haiwan jinak untuk
mendapatkan jawapan.
·
Guru dan murid bersoaljawab
mengenai gambar haiwan jinak
yang
telah dihasilkan dan
meminta murid- murid
menamakan haiwan
tersebut.
·
Guru meminta murid membunyikan bunyi ayam.
|
Bahan
·
Kad gambar
·
Puzle
KBKK
·
Menjana Idea
MI
·
Kecerdasan Linguistik
|
Langkah
1
( 5 minit )
|
-
·
Memadankan
kad
gambar haiwan jinak
dengan perkataan yang
betul
·
Mengeja
nama haiwan-
haiwan dengan betul.
·
Memadankan
nama
haiwan jinak dengan
namanya.
|
-
·
Guru
menunjukkan kad gambar
haiwan jinak dan meminta
murid- murid menamakan
haiwan
jinak tersebut
kemudian
melekatkan gambar
tersebut di
papan hitam.
·
Guru
kemudian menunjukkan
kad perkataan nama haiwan
secara rawak dan mula
membaca nama pada kad
perkataan tersebut
dengan bimbingan guru.
·
Guru meminta
seorang
murid untuk melekatkan kad
perkataan tersebut pada kad
gambar haiwan jinak.
·
Murid-
murid menyebut nama-nama haiwan jinak
yang ditampal pada papan hitam.
|
Bahan
·
Kad gambar
·
Kad Perkataan
KBKK
·
Menjana Idea
·
Mengecam
·
Mengenalpasti
MI
·
Kecerdasan
·
Linguistik
|
Langkah 2
( 8 minit)
|
·
Permainan puzzle
·
Aktiviti kumpulan
|
·
Guru meminta murid menjalankan aktiviti kumpulan.
·
Guru memberi puzzle gambar haiwan jinak kepada
setiap kumpulan.
·
Murid-murid menampal puzzle pada helaian kad.
·
Guru mempamerkan hasil kerja kumpulan di papan
hitam.
|
Bahan
·
Kad puzzle
·
Kad putih
|
Langkah 3
( 7
minit )
|
·
Membuat latihan
|
·
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid dan
meminta murid membuat latihan tersebut dengan betul.
·
Murid-murid memadankan gambar-gambar haiwan-haiwan jinak dengan kad perkataan.
·
Setelah
selesai guru akan mengumpulkan latihan dan membuat penilaian.
·
Guru
menilai hasil kerja murid dan memberi pujian kepada murid yang membuat kerja
dengan kemas dan betul.
|
Bahan
·
Lembaran kerja
KBKK
·
Mengecam
·
Mengenalpasti
MI
·
Kecerdasan Linguistik
·
Kecerdasan kognitif
|
Penutup
(5 minit)
|
-
·
Aktiviti
nyanyian
|
-
·
Guru
meminta murid menyanyi lagu ‘ Bunyi Haiwan ’
·
Murid-murid
menyanyi lagu ‘ Bunyi Haiwan ’ beramai-ramai.
·
Murid-murid
menyanyikan lagu sambil membuat
pergerakan yang betul.
|
Bahan
MI
·
Kecerdasan Linguistik
kecerdasaan
muzik
·
kecerdasaan Kenestik
·
Kecerdasaan
bahasa
|
Assalamualaikum.
ReplyDeleteTahniah. Persembahan menarik dan lengkap.Good luck.
mantap
ReplyDeleteSubjek lain x de?
ReplyDelete